In Nederland kregen we in 2006 een voedselkeuzelogo: Het Vinkje (Ik Kies Bewust). Zo’n voedselkeuzelogo moest consumenten helpen gezonde keuzes maken, door ze te helpen met begrijpelijke informatie en de voedingsmiddelensector te stimuleren hun producten te verbeteren.
Sinds 2018 is Het Vinkje niet meer te vinden op verpakkingen van voedingsmiddelen. Toch was het logo heel bekend of berucht. Eerst nog een stukje geschiedenis.
De afzender is van belang
Het Vinkje ontstond doordat onze overheid de voedingsmiddelensector 15 jaar geleden opriep om te komen tot 1 voedselkeuzelogo. Dat deed de voedingsmiddelensector, destijds met Unilever en FrieslandCampina voorop, zo ontstond in 2006 het ‘Ik Kies Bewust’ logo. Doordat Albert Heijn parallel zijn Keuze Klavertje introduceerde voor uitsluitend eigen huismerkartikelen, en ‘Ik Kies Bewust’ openstond voor alle anderen, groeide het ‘Ik Kies Bewust’ initiatief destijds heel snel. In 2010 gingen Klavertje en ‘Ik Kies Bewust’ samen tot Het Vinkje. De voedingsmiddelensector was initiatiefnemer én eigenaar: juist dat maakte het logo minder geloofwaardig.
Deze blog is onderdeel van het online platform van HAS Hogeschool. Op de blog komen lectoren, docenten en studenten aan het woord: zij spotten trends, gaan in op de actualiteit, spreken met het werkveld en vertellen over hun projecten. Maar bovenal laten ze zien hoe bevlogen zij zijn om als expert alle kennis en ervaring die ze hebben over te dragen op jou als student of professional en je zo te helpen je projecten nóg beter aan te pakken. Lees meer
Lector Annet Roodenburg van HAS Hogeschool schrijft in een blogserie over voedselkeuzelogo's. Nu we weten hoe het Nutri-Score algoritme werkt, hoe kan die aangepast worden?
Gezonde keuzes maken is moeilijk omdat veel producten in de supermarkt ongezond zijn. Maar er wordt aan gewerkt: een Frans voedselkeuzelogo Nutri-Score moet gezond kiezen gemakkelijker maken. Een internationale wetenschappelijke commissie gaat aan de slag om dit logo geschikt te maken voor de rest van Europa. Dit is al eens eerder geprobeerd….
Het voedselkeuzelogo Nutri-Score staat in de schijnwerpers. Wie zorgt ervoor dat zo’n voedselkeuzelogo een succes wordt? Is dat de levensmiddelenindustrie of de overheid?
Enerzijds zou een voedselkeuzelogo consumenten moeten helpen met begrijpelijke informatie. Anderzijds motiveert het de voedingsmiddelensector tot productverbetering. Maar wie zorgt ervoor dat zo’n voedselkeuzelogo een succes wordt? Vorige week de overheid, nu dus de voedingsmiddelensector.