Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Voeding voor Doelgroepen - 65-plussers

In deze programmalijn staat de 65-plusser centraal. Naast een actieve leefstijl, is een gezond voedingspatroon met voldoende eiwit van belang bij gezond ouder te worden. Maar is de 65-plusser zich hiervan bewust?

Binnen de programmalijn Voeding voor doelgroepen - 65-plussers neemt HAS Hogeschool deel aan diverse projecten, waaronder:

  • Het project PROMISS (Prevention of Malnutrition in Senior Subjects) In Europa is tussen 13,5 % en 29,7 % van de thuiswonende oudere volwassenen ondervoed of loopt het risico op ondervoeding op het gebied van eiwitten (proteïnen) en energie. PROMISS is gericht op een beter begrip en uiteindelijk het voorkomen van eiwit-energie ondervoeding bij deze steeds groter worden de groep oudere volwassenen. Daarbij zal PROMISS bijdragen aan het verbeteren van actief en gezond ouder worden.
  • In ConsuBETER (Consumenten BEwusT EiwitRijk) wordt onderzocht hoe de oudere consument zich meer bewust kan worden van het belang van eiwit voor gezond ouder worden. Hiertoe worden consumentenonderzoeken gedaan en communicatiestrategieën ontworpen en geëvalueerd. Dit project waarin HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen) en HAS samenwerken is een vervolg op het eerdere gezamelijke Centre of Expertise Food project ConsuMEER (Consument MEer EiwitRijk), waarin met Sligro en FrieslandCampina naar de effectiviteit van maaltijden en zuivel voor de eiwitinname is gekeken.
  • Onderzoek voedingspraktijk en marktkansen. Dit project richtte zich in eerste instantie op de zorg onder andere in samenwerking met het nabijgelegen Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) maar ook met andere partners zoals het Centre of Expertise Food en Foodsquad. In 2013 en 2015 is door MSc studenten van Maastricht University (Health Innovation Management) onderzoek gedaan. In 2013 was het onderwerp de voedingspraktijk in het JBZ (Ruijter et al). Hieruit zijn verschillende vervolgprojecten gekomen onder meer op het gebied van product concept ontwikkeling zoals eiwit verrijkte (hartige) snacks, o.a. voor mensen met slik- en kauw problemen (Aarnink et al). In 2015 zijn de marktkansen voor innovatieve voedingsproducten in de zorg onderzocht (Kanters et al).

Rol van HAS Hogeschool

  • In PROMISS wordt door de HAS met partners in het bedrijfsleven (zoals Henri BV en Fonterra) aan product- en conceptontwikkeling gewerkt en consumentenonderzoek gedaan. Ook ontwikkelen we kennisclips over ondervoeding, eiwitten en oudere volwassenen, speciaal voor het levensmiddelenbedrijfsleven samen met de Belgische hogeschool VIVES.
  • ConsuBETER: Door de HAS worden consumentenonderzoeken gedaan en worden communicatiestrategieën ontworpen en geëvalueerd.

Meer lezen:

  • J.Borkent, J.Linschooten, S.Verlaan, A.Roodenburg, M.de van der Schueren, Dairy products to increase protein intake in community-dwelling older adults, Clinical Nutrition ESPEN Volume 40, December 2020, Page 585
  • J. Borkent, J. Linschooten, S. Verlaan, A. Roodenburg, M. de van der Schueren. DAIRY PRODUCTS TO INCREASE PROTEIN INTAKE IN COMMUNITY-DWELLING OLDER ADULTS. Poster op ESPEN September 2020
  • J. O. Linschooten, M. H. Verwijs, M. A. E. De van der Schueren, A. J. C. Roodenburg. MAIN BARRIERS AND COMMUNICATION CHALLENGES IN PROMOTION OF PROTEIN CONSUMPTION IN COMMUNITY-DWELLING SENIORS – 3 QUALITATIVE STUDIES. Poster op ESPEN September 2020.
  • Borkent JW, Schuurman LT, Beelen J, Linschooten JO, Keller HH, Roodenburg AJC, De van der Schueren MAE. What do screening tools measure? Lessons learned from SCREEN II and SNAQ65. Clin Nutr ESPEN. 2020 Aug;38:172-177. doi: 10.1016/j.clnesp.2020.05.008. Epub 2020 Jun 17.
  • Redactionele bijdrage Bossche Omroep: Word wijzer met eiwitten, de bouwstenen van je spieren, Joost Linschooten, mei 2020
  • Annet Roodenburg, Marian de van der Schueren. Twee lectoren vinden elkaar. Nederlands Tijdschrift van Dietetiek. 4 maart 2020. https://ntvd.media/artikelen/twee-lectoren-vinden-elkaar
  • J. O. Linschooten, M. H. Verwijs, M. A. E. De van der Schueren, A. J. C. Roodenburg. The ConsuBETER study - Main barriers and communication challenges in promotion of protein consumption in community-dwelling seniors – 3 qualitative studies. Presentatie op Nutritional Science Days, Sep 2019.
  • Borkent JW, Beelen J, Linschooten JO, Roodenburg AJC, de van der Schueren MAE. The ConsuMEER study: a randomised trial towards the effectiveness of protein-rich ready-made meals and protein-rich dairy products in increasing protein intake of community-dwelling older adults after switching from self-prepared meals towards ready-made meals. J Nutr Sci. 2019 Sep 5;8:e30. doi: 10.1017/jns.2019.27.
  • Ons Magazine (magazine voor senioren): Eiwit, belangrijker dan u denkt, interview Joost Linschooten, sept 2019
  • M. Verwijs, J Linschooten, A. Roodenburg, M. de vander Schueren. White paper ConsuBETER maart 2019
  • Informatie over eiwitrijke voedingsmiddelen
  • JW Borkent, LT Schuurman, J Beelen, JO Linschooten, AJC Roodenburg, MAE de van der Schueren. Which risk factors are associated with poor nutritional status in Dutch community dwelling older adults? ESPEN September 2018 Madrid (poster)
  • JW Borkent, J Beelen, JO Linschooten, AJC Roodenburg, MAE de van der Schueren. The effectiveness of protein-rich ready-made meals and dairy products  in increasing protein intake of community=dwelling older adults after switching from self-prepared to ready-made meals. ESPEN September, 2018 Madrid (oral presentation)
  • JO Linschooten, J Beelen, JW Borkent, MAE de van der Schueren, AJC Roodenburg. Acceptance of commercially available protein-rich ready-made meals and protein-rich dairy products among community-dwelling older adults: a qualitative exploration. ESPEN September 2018 Madrid (poster)
  • J.O. Linschooten, T. Kanters, P.C. Dagnelie, A.J.C. Roodenburg. Innovative food products for oral nutrition supplements: opportunities for food companies? Poster presentatie 13th European Union Geriatric Medicine Society September 2017, Nice (poster)
  • J.O. Linschooten, T. Kanters, P.C. Dagnelie, A.J.C. Roodenburg. Innovative food products for oral nutrition supplements: opportunities for food companies? European Geriatric Medicine 8S1 (2017) S125.
  • Janne Beelen, Joline van de Wier, Sharon Reimert, Joost Linschooten, Annet Roodenburg, Marian de van der Schueren. Vitamine D-suppletie onder thuiswonende ouderen en de relatie met kwetsbaarheid Een substudie van het ConsuMEER-onderzoek. NED TIJDSCHR VOOR VOEDING & DIËTETIEK - 2017;72(6)
  • Thomas Kanters, Annet JC Roodenburg, Pieter C Dagnelie. December 2015. Marktkansen voor innovatieve voedingsproducten (Magazine Gastvrije Zorg; Gastvrije Zorg 2015;8:26-29. www.gastvrijezorg.nl
  • Margo Aarnink, Annet Roodenburg. Augustus 2015. Alternatieve productconcepten in de strijd tegen ondervoeding NIEUWE hartige snacks voor ouderen. Food Hospitality 2015 (augustus) 24-25.
  • Els M. Ruijter, Annet J.C Roodenburg, Wilma R. Kuipers, Pieter C. Dagnelie. Nutritional practices in hospital setting: literature review and qualitative study on oral nutritional supplements.
  • Patienten communicatie JBZ (website). Februari 2015. Nieuwe snacks voor ondervoede patienten.


  • Cursus Food & Business Marketing

    Hoe maak je van een nieuw voedingsmiddel een sterk merk? Hoe ontwikkel je een missie, visie en strategie? Wat voor eisen stelt dat aan de inkoop en verkoop? De cursus Food & Business Marketing biedt een stoomcursus marketing in de voedingsmiddelenindustrie. Aan de hand van voorbeelden binnen de Food-business, krijg je een grondige basis over met name inkoop, verkoop en strategische marketing. Hands-on en praktijkgericht.

    Lees meer

  • Cursus Idee ontwikkeling voor food concepten

    Wil je een food concept ontwikkelen, maar vind je het lastig om tot ideeën te komen? In deze korte cursus leren we je hoe je vanuit verschillende invalshoeken tot ideeën voor food concepten kunt komen. Hierbij maak je kennis met verschillende technieken voor ideeontwikkeling. We doen dit door ‘learning by doing’ dus je gaat zelf actief aan de slag.

    Lees meer