'Gezonde boodschappen' staan centraal in het lectoraat Voeding en Gezondheid. Een boeiende uitdaging in onze maatschappij waarin de toename van overgewicht, obesitas en de hieraan gerelateerde chronische ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker een gevolg zijn van te weinig bewegen en te veel eten.
Bovendien bevat onze voeding te veel zout, verzadigd vet, toegevoegd suiker en energie; en eten we te weinig groente & fruit. Daarnaast is er een groeiende groep oudere consumenten, waarbij ondervoeding op de loer ligt.
De gezondheidsbewuste consument wordt geïnspireerd door biologisch eten en maakt zich soms zorgen om E nummers. Ook is er een grote groep consumenten, die veel moeite heeft met gezonde levensstijl, minder bewust kiest en daarom gebaat is bij een gezondere voedselomgeving. De gezonde keuze moet de gemakkelijke keuze worden. Dat is de opdracht.
Hierbij staan 2 aspecten centraal:
- een gezondere samenstelling van het aanbod aan voedingsmiddelen
- een verantwoorde, transparante communicatie richting alle consumenten
Gezonde boodschappen dus.