1. Home
  2. Bedrijfsopleidingen
  3. Workshop Marktsucces met gezonde en duurzame voedselinnovatie

Workshop Marktsucces met gezonde en duurzame voedselinnovatie

In het kort

Hoe kun je een consument verleiden om een gezonde en/of duurzame keuze te maken? Welke tools kun je daarbij gebruiken? Tijdens deze workshop krijg je antwoord op deze vragen. We gebruiken daarbij de Verleidingstoolbox. Met een Verleidingstoolbox worden de belangrijkste methoden en aspecten toegelicht waarmee een food concept zo verleidelijk mogelijk kan worden ontworpen, ontwikkeld en vermarkt. Hoe gezond en duurzaam een food concept ook is, als het niet verleidelijk genoeg is zal het niet aanslaan en is de innovatie één van de 9 uit 10 die niet succesvol is. De tools die worden ingezet worden toegelicht aan de hand van real-life cases.
Start
5 oktober 2023
Duur
1 dag
Taal
Nederlands
Locatie
Den Bosch

Over de cursus

Ontdek de Verleidingstoolbox die je helpt de consument te verleiden naar gezond en duurzaam voedselkeuze gedrag.

Wat kun je na de workshop?

Na deze workshop weet je welke kennis je in staat stelt om je concept verleidelijker te presenteren en aan welke knoppen je allemaal kunt draaien om je gezonde en duurzame concept nog beter te laten aansluiten bij de doelgroep die je voor ogen hebt.

Over de workshop

Inhoud van de workshop

De Verleidingstoolbox is een inspirationeel model waarin de belangrijkste aspecten van verleiding worden gedeeld, samen met methoden die hiervoor kunnen worden ingezet. Het doel van deze cursus is om op basis van de Verleidingstoolbox inspiratie en handvaten te bieden om waardevolle food- & agri-innovaties zo verleidelijk mogelijk te kunnen ontwerpen, vanuit het gezichtspunt van de consument.

Het programma ziet er als volgt uit:

De workshop bestaat uit twee dagdelen. In het ochtendprogramma wordt de theorie besproken en wordt praktijkuitleg gegeven over de Verleidingstoolbox. Hierbij wordt gebruik gemaakt van praktische voorbeelden. In het middagprogramma worden enkele onderzoek- en ontwerptools toegelicht, waarbij je samen met medecursisten aan de slag kunt met een voorbeeldcase. Hierbij komt onder andere aan bod:

      • de “intention-behaviour gap” waarbij duidelijk zal worden wat het verschil is tussen vragen naar intentie (wat vind je van dit concept en zou je dit willen kopen)
      • versus het observeren en bevragen van menselijk voedselkeuze gedrag (wat heb je gisteren gegeten/gekocht en waarom maak je deze keuze?) en
      • het ontwikkelen van een verbeterd concept of interventie op basis het getoonde gedrag en de inzichten die daaruit voortkomen.
Voor wie

De workshop is geschikt productontwikkelaars, marketeers, new product developers, innovators, product managers, etc. Kortom voor iedereen die betrokken is bij gezonde en duurzame foodinnovaties en die wil weten hoe deze nog succesvoller in de markt te zetten.

Begeleiding

De workshop is een fysieke bijeenkomst bij HAS green academy voor college, intervisie, netwerken en praktijkopdrachten aan de hand van real life voorbeelden. Door tijdens de bijeenkomst interactief kennis en ervaringen uit te wisselen met je mededeelnemers en de ervaren docenten, kom je tot verfrissende, waardevolle en verdiepende inzichten.

Één van de docenten van deze workshop is lector Antien Zuidberg. Met haar lectoraat Design Methoden in Food werkt zij met haar team sinds 2019 aan een geheel nieuw model waarin de belangrijkste aspecten van verleiding worden gedeeld, samen met methoden die hiervoor kunnen worden ingezet. Dit model biedt handvaten en handelingsperspectief om gezonde en duurzame food concepten meer verleiding te geven. Uiteindelijk is gekozen voor de vorm van een VerleidingsToolbox en een metafoor als beeld waarin de belangrijkste methoden worden samengevat. Er is stapsgewijs gebouwd aan dit model via verdiepende cases over foodconcepten.

Het lectoraat werkt hierin samen met onder meer Appèl, Mr Cricket, Agrofair, Efteling, Dutch Future Egg en Rabobank.

Praktische info

Wat heb je nodig om deze workshop te volgen en wat is nog meer handig om te weten?

Handig om te weten

Start- en workshopdata

De workshop bestaat uit één fysieke bijeenkomst op 5 oktober 2023 bij HAS green
academy. We starten om 09.00 uur en eindigen om 16.00 uur.

Studiebelasting

1 bijeenkomst van één dag.

Afronding van de workshop

Na afloop van de workshop ontvang je een bewijs van deelname van HAS green academy en een publicatie over de Verleidingstoolbox.

Toelatingseisen

De workshop is geschikt voor iedereen die betrokken is bij gezonde en duurzame food innovaties en voor wie wil weten hoe deze nog succesvoller in de markt te zetten.

Prijsspecificatie
Aanvangsdatum
05 oktober 2023
Investering
€ 624,50
excl. BTW

Prijsspecificatie

Cursusprijs
€ 595,00
Cateringarrangement
€ 29,50
Totaalprijs
€ 624,50
excl. BTW
  • Kosten voor boeken worden los gefactureerd. 
  • Indien een cateringarrangement van toepassing is, wordt dit benoemd. 
  • Opleidingskosten, waaronder lesmateriaal, zijn vrijgesteld van btw. 
  • Alle overige kosten, zoals studiemateriaal en cateringarrangement worden belast met 9% btw.

STAP-budget

Voor deze cursus kun je het STAP-budget aanvragen: een subsidie tot €1.000 van de overheid. 

De Verleidingstoolbox helpt de consument te verleiden naar gezond en duurzaam voedselkeuze gedrag.
Miriam Jorna
Projectmanager

Vragen? Neem contact met ons op!

Anderen bekeken ook

Sustainable Development Goals

  • Sustainable Development Goal 12: Verantwoorde consumptie en productie
  • Sustainable Development Goal 3: Goede gezondheid en welzijn
  • Sustainable Development Goal 4: Kwaliteitsonderwijs