1. Home
  2. Samenwerken
  3. Samenwerken in het onderwijs

Informatie voor decanen en vakdocenten

Een studie kiezen kan een hele challenge zijn voor een scholier. Decanen en vakdocenten spelen een belangrijke rol in het studiekeuzeproces door te luisteren, mee te denken, te adviseren en te inspireren.

Gastcollege in klaslokaal

Om decanen, maar ook vakdocenten, te ondersteunen biedt HAS Hogeschool verschillende mogelijkheden. 

Informatiepakket aanvragen

Wilt u informatie ontvangen over studeren bij HAS has green academy en onze hbo bachelor opleidingen? Vraag dan 1 of meerdere informatiepakketten aan om neer te leggen of uit te delen aan scholieren.

Het informatiepakket bestaat uit:

  • het HAS magazine met verhalen van studenten en tips om de juiste studiekeuze te maken en
  • factsheets van alle opleidingen in Den Bosch en Venlo

Bel voor het aanvragen van een informatiepakket met HAS green academy via telefoonnummer 088 - 890 36 00 of stuur een mail naar has@has.nl.

Mogelijkheden

Voorlichting op school

Met een enthousiast team van HAS studenten geven we graag een voorlichting op maat bij u op school of zijn we als HAS Hogeschool aanwezig op een (regionale) studiekeuze- of beroepenmarkt.

Neem hiervoor contact op met de afdeling Marketing & Communicatie via communicatie@has.nl. 

Bezoek aan HAS green academy

Decanenkringen, maar ook middelbare scholen in het algemeen en mbo’s in het bijzonder, nodigen we graag uit voor een bezoek aan HAS Hogeschool in Venlo en / of Den Bosch. We weten namelijk uit onderzoek dat studenten vooral voor de unieke sfeer op de HAS kiezen en waar kunt u die nu beter proeven dan op de HAS zelf!

Wilt u met een klas of met collega’s een bezoek brengen aan HAS Hogeschool, stuur dan een mail naar communicatie@has.nl.

Uiteraard zijn scholieren ook van harte welkom op onze studiekeuze-events zoals open dagen en / of proefstuderen!

Gastles

Eventueel is het op aanvraag mogelijk om een gastles te laten verzorgen bij u op school bijv. als vervanging van een les:

  • Aardrijkskunde,
  • Biologie,
  • Scheikunde,
  • Economie of
  • Engels.

Neem hiervoor contact op via communicatie@has.nl.

Gratis lespakket Aardrijkskunde

Voor leerlingen die verder willen gaan met Aardrijkskunde op hbo niveau is het aanbod van opleidingen niet groot.

Een opleiding die wél aansluit bij de behoefte om aardrijkskunde toepasbaar te maken is Applied Geo-Information Science aan HAS Hogeschool in Den Bosch. Deze opleiding richt zich op het vertalen van een aardrijkskundig vraagstuk naar een (kaart)product dat inzicht geeft in de oplossing van het vraagstuk.

Leerlingen kunnen data vinden over het ruimtelijk vraagstuk en deze verwerken tot visualisatie.

Lesopdracht: Geo informatie visualiseren

HAS Hogeschool heeft een lesopdracht ontwikkeld voor het middelbaar onderwijs als voorbeeldopdracht waar Applied Geo-Information Science studenten hun tanden in kunnen zetten. Hiermee hopen we uw leerlingen tijdens een Aardrijkskunde les te inspireren om de hbo opleiding Applied Geo-Information Science als studiekeuze te overwegen! De opdracht begint met een vraagstuk. Met kaarten in een web-gis komen de leerlingen tot een visualisatie van dat vraagstuk. Tenslotte maakt de leerling een WebKaart waarmee inzicht in het probleem wordt gegeven.

VOOR WIE?

De opdracht richt zich op leerlingen van havo/vwo klas 4 of 5.

LESTIJD

De opdracht neemt ongeveer 1 lesuur in beslag waarna de resultaten eventueel besproken kunnen worden in een latere les.

 

Lesopdracht: Ontbossing in de amazone

De opdracht gaat over de ontbossingsproblematiek in de Amazone, een thema dat sinds het aantreden van de uiterst-rechtse president Jair Bolsonaro in Brazilië op 1 januari 2019 actueler is dan ooit. Bolsonaro wil de Amazone openstellen voor commerciële landbouw en mijnbouw, ten koste van de inheemse bevolking en lijnrecht tegen het Klimaatverdrag van Parijs in (zie bijvoorbeeld het artikel van Nina Jurna, NRC 31-12-2018). Er wordt ingegaan op vraagstukken rond de ontginning van het tropisch regenwoud in Amazonia (eindterm 10a) en conflicten in Brazilië die verband houden met de etnische en culturele diversiteit (eindterm 10b). Kortom, een interessante en complete les

VOOR WIE?

De opdracht richt zich op leerlingen van havo/vwo klas 4 of 5.

LESTIJD

De opdracht neemt ongeveer 1 lesuur in beslag waarna de resultaten eventueel besproken kunnen worden in een latere les.

 

Aan de slag!

Wilt u aan de slag met toegepaste Aardrijkskunde én de mogelijkheid de leerlingen kennis te laten maken met de top-opleiding (volgens Keuzegids hbo) Applied Geo-Information Science?

Vraag dan nu het lespakket aan bij Suzanne Jansen-Beugels.  

Gratis lespakket Scheikunde

Wanneer leerlingen verder willen op gebied van voeding, met scheikunde (natuurkunde en biologie), op hbo-niveau is het aanbod niet zo groot. Een opleiding die aansluit bij de behoefte om scheikunde toepasbaar te maken is Voedingsmiddelentechnologie. Deze opleiding richt zich op de wensen van consumenten en het hierop inspelen door het aanpassen of ontwikkelen van nieuwe of bestaande producten. Hierbij is de veiligheid, het gebruik van technologieën, het effect van processen en de toepassing van wetten van belang. Leerlingen leren wat de invloed van ingrediënten en structuren is. Hierdoor weten zij hoe ze een nieuw product kunnen ontwikkelen of verbeteren. Ook leren zij om de kwaliteit te analyseren aan de hand van chemische, fysische en sensorische analysen.

Deze lessen zijn een voorbeeld van een theoretisch en een praktische toepassing van scheikunde rondom levensmiddelen.

Lespakket: zuren & base voor HAVO en VWO

De 1ste les is een theoretische les. Hierbij zullen de leerlingen leren dat er verschillende processtappen nodig zijn om een voedingsmiddel (appelsap) te produceren. Daarnaast leren ze hoe een titratie uitgevoerd moet worden.


De tweede les is een practicum les. De leerlingen zijn voor één dag onderdeel van de kwaliteitsdienst van het bedrijf Appelzzap.


In de laatste les is een terugkoppeling les. Hierbij worden de resultaten van het practicum besproken. Daarnaast zal een student van de HAS een presentatie geven met informatie over opleiding en hoe scheikundige kennis nog meer wordt toegepast in praktijk. Daarnaast is er een kans voor de leerlingen om al hun vragen te stellen.


Voor wie?

De opdracht is ontwikkeld voor leerlingen van HAVO klas 4 en VWO klas 5.

Lestijd

Het lespakket bestaat uit 3 lessen. De lessen zijn gericht op een lesuur met een duur van 45 minuten.

Voor iedere klas is een eigen lespakket ontwikkeld.

Aan de slag!

Wilt u aan de slag met toegepaste scheikunde én de mogelijkheid de leerlingen kennis te laten maken met de top-opleiding (volgens Keuzegids hbo) Voedingsmiddelentechnologie?

Vraag dan nu het lespakket aan bij Sandra van der Kaaij

Lespakketen

Naast dat wij zelf verschillende voorlichtingen en gastlessen kunnen verzorgen, bieden wij tevens over verschillende vakken lespakketen aan. 

De lesopdrachten zijn speciaal ontwikkeld voor het middelbaar onderwijs als voorbeeldopdracht waar studenten hun tanden in kunnen zetten.

Gratis lespakket Aardrijkskunde

Ontwikkeld door Applied Geo-Information Science

Voor leerlingen die verder willen gaan met Aardrijkskunde op hbo niveau is het aanbod van opleidingen niet groot.

Een opleiding die wél aansluit bij de behoefte om aardrijkskunde toepasbaar te maken is Applied Geo-Information Science aan HAS green academy in Den Bosch. Deze opleiding richt zich op het vertalen van een aardrijkskundig vraagstuk naar een (kaart)product dat inzicht geeft in de oplossing van het vraagstuk.

Leerlingen kunnen data vinden over het ruimtelijk vraagstuk en deze verwerken tot visualisatie.

Lesopdracht: Ontbossing in de amazone

De opdracht gaat over de ontbossingsproblematiek in de Amazone, een thema dat sinds het aantreden van de uiterst-rechtse president Jair Bolsonaro in Brazilië op 1 januari 2019 actueler is dan ooit. Bolsonaro wil de Amazone openstellen voor commerciële landbouw en mijnbouw, ten koste van de inheemse bevolking en lijnrecht tegen het Klimaatverdrag van Parijs in (zie bijvoorbeeld het artikel van Nina Jurna, NRC 31-12-2018). Er wordt ingegaan op vraagstukken rond de ontginning van het tropisch regenwoud in Amazonia (eindterm 10a) en conflicten in Brazilië die verband houden met de etnische en culturele diversiteit (eindterm 10b). Kortom, een interessante en complete les

VOOR WIE?

De opdracht richt zich op leerlingen van havo/vwo klas 4 of 5.

LESTIJD

De opdracht neemt ongeveer 1 lesuur in beslag waarna de resultaten eventueel besproken kunnen worden in een latere les.

 

Lesopdracht: Geo informatie visualiseren

HAS Hogeschool heeft een lesopdracht ontwikkeld voor het middelbaar onderwijs als voorbeeldopdracht waar Applied Geo-Information Science studenten hun tanden in kunnen zetten. Hiermee hopen we uw leerlingen tijdens een Aardrijkskunde les te inspireren om de hbo opleiding Applied Geo-Information Science als studiekeuze te overwegen! De opdracht begint met een vraagstuk. Met kaarten in een web-gis komen de leerlingen tot een visualisatie van dat vraagstuk. Tenslotte maakt de leerling een WebKaart waarmee inzicht in het probleem wordt gegeven.

VOOR WIE?

De opdracht richt zich op leerlingen van havo/vwo klas 4 of 5.

LESTIJD

De opdracht neemt ongeveer 1 lesuur in beslag waarna de resultaten eventueel besproken kunnen worden in een latere les.

 

Lesopdracht: Ontbossing in de amazone

De opdracht gaat over de ontbossingsproblematiek in de Amazone, een thema dat sinds het aantreden van de uiterst-rechtse president Jair Bolsonaro in Brazilië op 1 januari 2019 actueler is dan ooit. Bolsonaro wil de Amazone openstellen voor commerciële landbouw en mijnbouw, ten koste van de inheemse bevolking en lijnrecht tegen het Klimaatverdrag van Parijs in (zie bijvoorbeeld het artikel van Nina Jurna, NRC 31-12-2018). Er wordt ingegaan op vraagstukken rond de ontginning van het tropisch regenwoud in Amazonia (eindterm 10a) en conflicten in Brazilië die verband houden met de etnische en culturele diversiteit (eindterm 10b). Kortom, een interessante en complete les

VOOR WIE?

De opdracht richt zich op leerlingen van havo/vwo klas 4 of 5.

LESTIJD

De opdracht neemt ongeveer 1 lesuur in beslag waarna de resultaten eventueel besproken kunnen worden in een latere les.

 

Aan de slag!

Wilt u aan de slag met toegepaste Aardrijkskunde én de mogelijkheid de leerlingen kennis te laten maken met de top-opleiding (volgens Keuzegids hbo) Applied Geo-Information Science?

Vraag dan nu het lespakket aan bij Suzanne Jansen-Beugels.  

Gratis lespakket Scheikunde

Ontwikkeld door Voedingsmiddelentechnologie

Wanneer leerlingen verder willen op gebied van voeding, met scheikunde (natuurkunde en biologie), op hbo-niveau is het aanbod niet zo groot. Een opleiding die aansluit bij de behoefte om scheikunde toepasbaar te maken is Voedingsmiddelentechnologie. Deze opleiding richt zich op de wensen van consumenten en het hierop inspelen door het aanpassen of ontwikkelen van nieuwe of bestaande producten. Hierbij is de veiligheid, het gebruik van technologieën, het effect van processen en de toepassing van wetten van belang. Leerlingen leren wat de invloed van ingrediënten en structuren is. Hierdoor weten zij hoe ze een nieuw product kunnen ontwikkelen of verbeteren. Ook leren zij om de kwaliteit te analyseren aan de hand van chemische, fysische en sensorische analysen.

Deze lessen zijn een voorbeeld van een theoretisch en een praktische toepassing van scheikunde rondom levensmiddelen.

Lespakket: zuren & base voor HAVO en VWO

De 1ste les is een theoretische les. Hierbij zullen de leerlingen leren dat er verschillende processtappen nodig zijn om een voedingsmiddel (appelsap) te produceren. Daarnaast leren ze hoe een titratie uitgevoerd moet worden.


De tweede les is een practicum les. De leerlingen zijn voor één dag onderdeel van de kwaliteitsdienst van het bedrijf Appelzzap.


In de laatste les is een terugkoppeling les. Hierbij worden de resultaten van het practicum besproken. Daarnaast zal een student van de HAS een presentatie geven met informatie over opleiding en hoe scheikundige kennis nog meer wordt toegepast in praktijk. Daarnaast is er een kans voor de leerlingen om al hun vragen te stellen.


Voor wie?

De opdracht is ontwikkeld voor leerlingen van HAVO klas 4 en VWO klas 5.

Lestijd

Het lespakket bestaat uit 3 lessen. De lessen zijn gericht op een lesuur met een duur van 45 minuten.

Voor iedere klas is een eigen lespakket ontwikkeld.

 

Aan de slag!

Wilt u aan de slag met toegepaste scheikunde én de mogelijkheid de leerlingen kennis te laten maken met de top-opleiding (volgens Keuzegids hbo) Voedingsmiddelentechnologie?

Vraag dan nu het lespakket aan bij Sandra van der Kaaij

Vragen? Neem contact met ons op.