1. Home
  2. Meer HAS
  3. Reviews
  4. Docentverhaal Abel Jan Brand

Docentverhaal Abel Jan

Abel Jan is Docent Marketing bij de opleiding Food Innovation. Naast het lesgeven is hij sinds een aantal jaar ook BO-coördinator. Benieuwd naar zijn verhaal? Lees dan snel verder!

Even voorstellen

Mijn naam is Abel Jan Brand. Dit klinkt niet Brabants en dat is het ook niet; ik kom uit Drenthe. Na de middelbare school ben ik naar Groningen verhuisd om economie te studeren. Toen mijn studie klaar was had ik geen idee van wat ik moest gaan doen. Dat kwam denk ik vooral omdat ik nooit stage had gelopen. Ik kreeg de kans om in te stappen in een traineeship van de ZLTO, wat inhield dat ik twee jaar lang ieder half jaar van functie en van bedrijf zou veranderen. Een mooie kans om alsnog vier stages te lopen!

Een passie voor marketing

Mijn eerste baan na het traineeship was bij Friesland Campina, waar ik via het traineeship terecht ben gekomen. Na de eerste week wist ik al: "Dit is leuk. Ik ging hier aan de slag in de marketing, maar het waren vooral de mensen om mij heen die dit werk zo leuk maakten.

Bij Friesland Campina was ik verantwoordelijk voor de marketing van enkele kaasmerken. Dat was ontzettend leuk, omdat je eigenlijk een kleine zelfstandige bent binnen een groot bedrijf. Je hebt je eigen toko waar je verantwoordelijk voor bent en waarvoor je verschillende acties moet regelen en uitvoeren. Ik heb bijvoorbeeld een seizoenskaasconcept ontwikkeld. Je bent dan verschillende kazen aan het proeven maar je laat ook een designbureau dozen ontwerpen. Deze baan heb ik 5 jaar met heel veel plezier gedaan, maar toen dacht ik; "Nu is het tijd voor een ander merk".

Ik ben toen bij Cloetta gaan werken. Daar heb ik mij beziggehouden met brand management voor King pepermunt en XyliFresh kauwgom. Dit was dus wederom marketing, maar dan voor andere merken en producten. Ik solliciteerde op deze functie, omdat ik hier ook aan de slag mocht met tv-reclame, wat inhoudt dat je bijvoorbeeld aanwezig bent bij shoots. Ik had hier nog geen ervaring mee, maar dit leek mij wel ontzettend gaaf. 

Na Cloetta ben ik een eigen bedrijf gestart met een compagnon, As Branded heette dat. Daar deden we aan identiteitsontwikkeling van bedrijven of onderdelen van bedrijven. Na 5 jaar emigreerde mijn compagnon naar Azië en besloot ik interim werk te gaan doen in de marketing. Als interim heb ik onder meer gewerkt in de sigarenindustrie. De verschillende bedrijven waarvoor ik gewerkt heb voerden dus verschillende producten, maar ze hadden telkens wel twee dingen gemeen, namelijk het was iedere keer marketing in fast moving. Fast moving consumer goods zijn producten die mensen meerdere keren per jaar kopen.

De sigarenmarkt was een hele volwassen markt, waar ik eigenlijk meer producten van de markt heb gehaald dan geïntroduceerd, portfolio rationalisatie heet dat. Deze baan was superleuk en ook mega internationaal. Hier deed ik veel onderzoeken en werkte met collega’s uit allerlei verschillende landen in Europa, de VS en Australië.

Inmiddels zit alweer 10 jaar op de HAS als docent marketing bij de opleiding Food Innovation.

Meer met innovatie

Voor mijn gevoel zat ik eigenlijk aan de "oubollige" kant van marketing met kaas, pepermunt, en sigaren; allemaal producten in de verzadigings- of neergangsfase. Ik wilde meer naar innovatie toe. Daarom heb ik in de tijd dat ik werkzaam was in de sigarenindustrie ook een opleiding gevolgd aan Oxford University, namelijk Strategy & Innovation.

Mijn passie voor marketing lag altijd wel binnen de Food sector en toen ik een vacature bij de opleiding Food Innovation tegenkwam dacht ik meteen "Dit lijkt mij tof.", omdat het food en innovatie combineerde. Vervolgens ben ik op gesprek gegaan en daar had ik direct een hele goede klik. De directeur kende ik al, dit bleek het persoon te zijn die mij oorspronkelijk had aangenomen voor het traineeship aan het begin van mijn carrière. Na ons gesprek zei hij: "Als je wilt heb je de baan, maar vind je lesgeven en onderwijs dan ook leuk?". Daar had ik nog niet bij stilgestaan, dus ben ik voordat ik definitief ja zei, eerst nog een dag gaan meelopen. Op deze dag vond ik het meteen erg leuk en nu zit ik al 10 jaar in het onderwijs. Ik heb nog nergens zo lang gewerkt en nu vind ik juist dat aspect, het lesgeven, het mooist. 

Wat heel leuk is aan de afstudeerrichting marketing in deze opleiding is dat je afstudeert als een hele creatieve marketeer.

Jong blijf je door je omgeving!

Het allerleukste aan mijn baan vind ik het contact met de studenten op alle mogelijke manieren, zoals lesgeven, werken in groepjes, coachen en één op één gesprekken.

Ik vind het heel mooi om jonge mensen te helpen en te proberen een verschilletje te maken in 4 jaar tijd. En dat gaat dan uiteraard over marketingkennis die ik probeer zo enthousiast mogelijk over te brengen, maar ook over vragen als "Hoe ontwikkel je je verder?""Hoe zeker sta je in het leven?" en "Heb je inmiddels een beeld gevormd van welke kant je in wil?". Daarnaast ook het leren en oefenen met de studenten aan presentatietechnieken en eigenlijk alles wat erbij hoort om een student zo goed mogelijk klaar te stomen voor het werkveld.

Ik kan dan ook trots zijn wanneer ik een verschilletje heb kunnen maken voor een student. Zo is het mij eens overkomen dat een student bij het afstuderen mij naar voren riep en een confettikanon liet afgaan. Dat vond ik wat ongemakkelijk maar tegelijk ook een groot compliment.

 

En dát maakt de HAS green academy zo bijzonder

De HAS is een ontzettend persoonlijke school, waarbij wie jij bent en wat jij leuk vindt centraal staan.

Het unieke van studeren aan de HAS is dat wij nauwe contacten hebben met het werkveld. We werken veel samen met verschillende bedrijven en dit resulteert erin dat je tijdens het afstuderen met een beroepsopdracht eigenlijk al met één been in het werkveld staat en met het andere been nog op school.

Wat ik heel leuk vind aan de specialisatie marketing in de opleiding Food Innovation, is dat je afstudeert als creatieve marketeer. 

De gouden studiekeuze tip van Abel Jan

Je zit in een bijna onmogelijke situatie waarin je moet gaan kiezen uit meer dan 500 Hbo-opleidingen. Wat je kan doen om daar enige sturing aan te geven is hard werken, in de zin van zorgen dat je genoeg informatie vergaart over je opties. Ga open dagen bezoeken om verschillende sferen te proeven, praat met allerlei verschillende soorten studenten, vraag mensen om je heen wat voor werk ze doen en waarom ze dit leuk vinden.

Probeer op die manier voor jezelf een zo goed mogelijk beeld te vormen van verschillende werkvelden en studies die er zijn. Het aantal studenten dat een verkeerde studiekeuze maakt is nog altijd fors en de enige manier om de kans dat dit jou niet overkomt te vergroten is met goede voorbereiding.

Het is net als bij een marketeer die een nieuw product op de markt wil zetten. Door goed consumentenonderzoek te doen voorkom je dat de introductie mislukt.