1. Home
  2. Meer HAS
  3. Reviews
  4. Studentverhaal Femke

Studentverhaal Femke

Niet weten wat je precies wilt doen wanneer je klaar bent met je hbo-opleiding is logisch. Je bent nog jong en de wereld biedt zoveel mogelijkheden. Maar het is wel belangrijk om een idee te hebben wat je wel en niet leuk vindt.

Dat is de reden waarom we in het tweede leerjaar van de opleiding een oriëntatiestage hebben en onszelf leren kennen doormiddel van het vak visie en eigenheid. Bij dit vak kom je erachter waar je kwaliteiten en uitdagingen liggen en krijg je inzicht in wat voor een Food Innovator je nou echt bent.

Jezelf vinden in de opleiding

Toen ik begon aan de opleiding Food Innovation wist ik precies wat ik wilde doen. Ik wilde later verpakkingsontwerper worden. Vanuit mijn vooropleiding had ik al een goede basiskennis in grafische vormgeving en had ik al een keuzevak gedaan in verpakkingsontwerp. Ik vond het zo leuk dat ik een opleiding zocht waarin dit zat opgenomen.

Aan het eind van het eerste jaar, een nogal zwaar jaar vanwege corona, was ik de weg helemaal kwijt. Aan het begin van mijn tweede jaar mochten we op oriëntatiestage. Ik koos voor een verpakkingsontwerp stage, ik wist dat ik dit leuk vond en probeerde mijn motivatie voor de opleiding terug te vinden. Echter ontdekte ik dat verpakkingsontwerp niet meer hetgeen is wat ik na mijn opleiding wil gaan doen. Ik vind het nog wel leuk, maar de interesse en enthousiasme die ik tijdens mijn vooropleiding erin had, was er niet meer. Ik merkte dat ik het liever breder wilde gaan aanpakken dan me specifiek richten op alleen verpakkingen.

Deze gedachte heb ik verder kunnen ontdekken tijdens het vak visie en eigenheid. Dit is een vak waarin professionele ontwikkeling en jezelf ontdekken samen komen. Je gaat verschillende kleine opdrachten doen om karaktereigenschappen en kwaliteiten op papier te zetten. Hier komen natuurlijk ook zwaktes bij kijken. Om dit duidelijk te weten van jezelf kun je hier ook doelgericht aan werken.

Hierdoor heb ik mezelf beter leren kennen, heb gevonden wat ik leuk vind en wat ik me later zie doen als beroep. Nu ben ik er actief mee bezig en schrijf mijn tweejaren plan zodat ik een toepasselijk portfolio heb opgebouwd waarmee ik mijn toekomstplannen waar kan maken.

We beginnen allemaal hetzelfde aan de opleiding Food Innovation, in leerjaar een krijgen we dezelfde basisinformatie. In leerjaar twee begin je echt de verschillende interesses te zien en vormen personen zich echt. Ik ben blij dat ik de mogelijkheden bij de HAS heb gehad om mezelf te ontdekken en erachter te komen wat ik wel en niet leuk vindt.

Meer weten?