Wat haar trok in de vakopleiding, was de combinatie van theorie en praktijk. “Veredeling had ik vooral vanuit de theorie geleerd. In mijn werk werd het pas tastbaar. Die koppeling wilde ik sterker maken. Het eerste jaar van de opleiding was voor mij veel herhaling, vooral over celprocessen: dat kende ik al. Toch kon ik deze herhaling enorm waarderen, het gaf een sterke basis. Maar het tweede jaar doken we echt de diepte in: ziekteleer, stressresponsen, alles wat je in de praktijk herkent. Daar vielen de puzzelstukjes echt op hun plek."
De opleiding vroeg wel degelijk inzet. “Zeker het eerste jaar kan soms pittig zijn. Je moet echt aan de slag met huiswerk, veel oefenen, en je moet je goed voorbereiden. Maar als je daar serieus in bent, is het de moeite zeker waard.” De mix van herhaling en verdieping werkte goed. “Je zit in een groep met mensen van verschillende niveaus, dan is het prettig dat de cursus een duidelijke structuur biedt. In jaar één bouw je kennis op, in jaar twee leer je toepassen."