Keyfactoren van ethisch verantwoorde data zijn:
- Transparantie
- Betrokkenheid doelgroep
- Privacy
- Kwaliteit
- Representativiteit
Digitale Monitor Data & Ethiek
Vorig jaar hebben studenten van de opleiding Applied Geo-Information Science de eerste Digitale Monitor Data & Ethiek ontwikkeld. Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt door een KIEM-subsidie.
Ruim 50 organisaties namen deel aan dit onderzoek en verkregen inzicht in hoe ethisch bewust professionals handelen bij het ontwerpen, maken en (laten) gebruiken van ruimtelijke visualisaties. Deze eerste monitor was succesvol in het werkveld en leidde tot een interessante conclusie, namelijk dat data-ethiek in de creatieve industrie wel in beeld is, maar vaak te laat in het ontwerpproces aan de orde komt. Ook intern heeft het geleid tot een succes, omdat we data-ethiek intern gaan borgen middels de HAS Ethische Advies Commissie.
Digitale Monitor Data & Ethiek 2.0
Dit jaar gaan we de monitor door ontwikkelen in samenwerking met The Green Land, wederom medemogelijk gemaakt door Regieorgaan SIA. Het doel is om productinnovatie, samen met een MKB-bedrijf naar de markt te brengen. Die gezamenlijke verbinding met het werkveld vinden wij dusdanig belangrijk, dat dat ook nadrukkelijk aanwezig is het de groeistrategie voor de zakelijke dienstverlening van Applied Geo-Information Science.
Als onderdeel van de subsidieaanvraag ontwikkelen we de Digitale Monitor Data & Ethiek 2.0, evenals een werkplaats, om organisaties te begeleiden bij de monitor, de resultaten en de kennismodule.
Wil je meedoen aan de monitor 2.0?
Op dit moment zijn we de monitor 2.0 aan het ontwikkelen. We verwachten deze in april-mei live te hebben. Heb je interesse om deel te nemen? Maak dat dan kenbaar via houd mij op de hoogte.