1. Home
  2. Onderzoek
  3. Onderzoeksprojecten
  4. FORQLAB: onderzoek avocadoteelt in Kenia

FORQLAB: onderzoek avocadoteelt in Kenia

HAS green academy werkt tot mei 2024 binnen het project FORQLAB met een serie afstudeeropdrachten aan food loss/waste en food quality in de Keniaanse avocadowaardeketen.

avocado

In de afstudeeropdrachten nemen studenten, docenten en partners uit het onderwijs en werkveld de avocadoteelt in zowel Midden- als West-Kenia onder de loep. De studenten gaan op zoek naar technische oplossingen in de hele keten van de avocado’s om de huidige verliezen tot een minimum te beperken. Er gaat nu nog veel na de oogst verloren en dat is zonde. Ook de kwaliteit van de avocado’s moet omhoog. Onze studenten werken hierin nauw samen met studenten en lectoren van Inholland en MERU University in Kenia.

Samenwerking onderwijsinstellingen

Het project is een mooi voorbeeld van een samenwerking tussen alle groene hogescholen. Regieorgaan SIA kwam met een call rondom food loss / waste en food quality in Kenia en vanuit HAS International Projects (HIP) hebben Marjo Baeten en Peter Bouma de handdoek opgepakt en meegeschreven aan het voorstel samen met penvoerder Hogeschool Van Hall Larenstein, Aeres Hogeschool en Hogeschool Inholland.

De Keniaanse partners waren snel gevonden door de intensieve samenwerking die we als HAS al jaren hebben met Egerton University en Meru University. Peter Bouma is inhoudelijk expert en houdt de vinger aan de pols bij alle afstudeeropdrachten zodat het na twee jaar mogelijk is echt een samenhangend onderzoek met de juiste uitkomsten te presenteren. Begin juni 2022 is het project gestart.

8 afstudeeropdrachten

“Wij richten ons samen met Inholland op de avocadowaardeketen met in totaal 8 afstudeeropdrachten”, vertelt Peter. “Studenten van beide instellingen werken daarbij in groepen aan een business case. Aeres en Van Hall Larenstein gaan aan de slag met de zuivelwaardeketen. Zij leveren in totaal 22 individuele onderzoeksopdrachten op.”

De keuze voor deze ketens is een bewuste, geeft Peter aan. “Beide ketens zitten redelijk overzichtelijk in elkaar en ons doel is een model te ontwikkelen die schaalbaar is voor andere productketens en dus makkelijk overgenomen kan worden, denk aan bijvoorbeeld de meer complexe tomaten- of sperzieboontjesketen. Daarnaast zetten we in op de ontwikkeling van 2 Living Labs waar het werkveld samen met overheid, onderwijs en onderzoek duurzame oplossingen kan vinden voor complexe problemen.”

Advies op basis van onderzoeksresultaten

Binnen het project ligt de focus op 2 Keniaanse regio’s. “In Midden-Kenia – Meru -  ligt een gelouterd tuinbouwgebied. Het gebied in West-Kenia – Nandi – is relatief nieuw”, legt Peter de keuze hiervoor uit. “Het is interessant om die twee tegen elkaar af te zetten en in te zoomen op de overeenkomsten en verschillen. Hierin wordt nauw samengewerkt met 4 coöperaties met in totaal ruim 1000 kleine telers. De studenten brengen de avocadoketen in beide regio’s in kaart en geven advies over de invoering van invoering van succesvolle keteninnovaties op basis van hun onderzoeksresultaten en gericht op verduurzaming.”

Een mooie bijvangst van het project is de samenwerking met MERU University en Egerton University. “Zij tonen veel interesse in onze manier van onderwijs geven, zowel probleemgestuurd onderwijs als projectonderwijs in samenwerking met het bedrijfsleven. Door samen te werken kunnen we van elkaar leren en het onderwijs in Kenia verbeteren met lespakketten voor de universiteiten, maar ook onderwijsmodules voor het mbo en korte cursussen voor kleine telers.”

Studiereis voor afstudeeropdracht

Recent gingen 5 studenten en 2 docenten van HAS green academy op reis naar Kenia als onderdeel van hun afstudeeropdracht voor het FORQLAB-project. De groep bezocht 2 gebieden in Kenia: het Nandi-district - een opkomend avocadoproducerend gebied - en het Meru-district, waar avocado's al langer worden verbouwd en waar de waardeketen geavanceerder is. Eén team onderzoekt hoe afvalstromen te verminderen en waarde toe te voegen aan weggegooide avocado's. Een tweede team onderzoekt of en hoe kleine en middelgrote boerencoöperaties het beste kwaliteitsavocado's kunnen leveren aan de exportmarkt.

Tijdens de reis bezochten de studenten en docenten ook een van de lokale FORQLAB-partners: de Meru University of Science and Technology (MUST). Ze werden hartelijk ontvangen door MUST-studenten die in opdracht van FORQLAB allemaal een individueel onderzoek uitvoeren. Ze konden zo uitgebreid ervaringen uitwisselen. Vóór hun vertrek plantten de studenten en docenten - zoals elke bezoekende partner aan MUST - elk een boom op het terrein van de universiteit: een mooie bijdrage aan een groeiend herdenkingsbos.

Samenwerkingspartners

In het project FORQLAB werken de volgende partners samen: HAS green academy, Hogeschool Van Hall Larenstein, Hogeschool Inholland, Aeres Hogeschool, Meru University of Science & Technology, Egerton University, Abogeta-West coop, Nandi coop, Satori, Specialfruits, Airflo – Kenya, Greenport W-Holland, Kitinda Dairy, Kaptama dairy, Githunguri dairy, Ante, Q-point. Associate partners: Alumni Network, KALRO, NFP, TVET-A, Wageningen Livestock Research.

Bekijk hier de projectwebsite van FORQLAB

Neem contact op

  • Marjo Baeten

    Hogeschooldocent Management van de Leefomgeving en programma-manager HAS International Projects

    m.baeten@has.nl
    m.baeten@has.nl
    Linkedin
    Linkedin