Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

BOON wil het eten van bonen in Nederland weer populair maken

  1. Samenwerken met HAS
  2. Samenwerkingsmogelijkheden
  3. Showcases
  4. BOON wil het eten van bonen in Nederland weer populair maken

Michael Luesink was voor hij naar HAS Hogeschool kwam al professioneel bezig met eten: hij werkte als chef in verschillende sterrenrestaurants. Hij koos voor een hbo-opleiding omdat hij meer wilde weten over waar ons eten vandaan komt en hoe het gemaakt wordt. Bij Food Innovation vond hij de goede combinatie tussen creativiteit en kennis over eten. Tijdens zijn 4e jaar ontwikkelde Michael het concept BOON: een concept waarmee hij het eten van bonen van Nederlandse bodem weer populair wil maken. Recent startte de marktintroductie: BOON is sinds een paar weken verkrijgbaar bij Albert Heijn.

FoodManShip Award

Tijdens de HAS Food Experience 2014 won Michael een FoodManShip Award voor zijn concept BOON. Na zijn afstuderen ging hij verder met het opstarten van een nieuw bedrijf. “Ik richt met nu op het ontwikkelen en vermarkten van gezonde en lekkere peulvruchtenspecialiteiten. Centraal daarin staat een nieuwe conserveringstechniek voor lokale, Nederlandse bonen.” Naast het in de markt zetten van zijn concept richt Michael zich ook op het inspireren van consumenten. “Ik wil ze opnieuw enthousiast maken voor het eten van bonen via onze campagne, website en bestaande platforms. Bonen zijn wereldkampioen gezonde voeding en iedereen moet dat weten.”

Schakel tussen boer, producent en retail

De FoodManShip Award heeft Michael geholpen met de opstart van zijn eigen bedrijf. “Door het winnen van de award heb ik veel aandacht gekregen in de media, ben ik op allerlei food-events uitgenodigd en hebben een aantal producenten en retailers interesse getoond in mijn concept. Mede daardoor heb ik inmiddels een groot netwerk om me heen verzameld. Ik wil een schakel zijn tussen boer, producent en retail. Zo kan iedereen doen waar hij goed in is.” Naast winnaar van een FoodManShip Award was Michael afgelopen voorjaar ook genomineerd voor een HAS Award in de categorie Jong Talent. “Toen was ik mijn producten nog aan het testen, maar inmiddels ligt BOON met 2 smaken bij de Albert Heijn in het schap: kapucijners en witte bonen.”

Gezond, betrouwbaar en lokaal merk

Michael werkt intensief samen met Nederlandse telers en Foodretailers. “Grote bedrijven halen hun bonen veelal uit het buitenland, terwijl je hier in Nederland ook mooie bonensoorten hebt, zoals kapucijners, witte en bruine bonen. Ik wil de Nederlandse bonenketen een stimulans geven en de markt bedienen met lokale producten. Over 5 jaar hoop ik een gezond en betrouwbaar merk gebouwd te hebben die bijdraagt aan de gezonde voedingsketen. Ik zal trots zijn als consumenten dan kunnen genieten van échte Nederlandse bonen. De Gezondheidsraad kwam recent met het advies dat we meer peulvruchten moeten gaan eten. Precies op die dag lag BOON in het schap.”

Van een gewoon product iets bijzonders maken

Harry van Delft heeft naast zijn rol als lector van het lectoraat AgroFoodMarketing een eigen adviesbureau en begeleidt Michael sinds zijn afstuderen. “Ik geloofde meteen in hem”, vertelt hij. “Hij had niet alleen een mooi idee, maar is ook een gepassioneerd ondernemer en kan goed samenwerken. Dat zijn mijns inziens dé ingrediënten om succes te hebben.” Simpel een product op de markt zetten en verwachten dat het meteen goed verkoopt, is volgens Harry niet genoeg. “Je idee is maar een deel van het verhaal. Je moet een concept bedenken waarmee je klant je product begrijpt. Dan pas verandert er iets in het gedrag.”

Van kelderkast naar koelkast

Michael begreep dit en haalde daarom niet alleen experts in huis voor advies, maar deed ook consumentenonderzoek. Harry: “Michael vertaalde zijn basisidee naar een slim marketingconcept dat hij goed communiceerde. Het resultaat mag er wezen. Michael heeft met een paar ingrepen van een gewoon product iets bijzonders weten te maken. Hij heeft de kracht van inspiratie en verleiding gebruikt om daarmee het gedrag van consumenten te veranderen. Hij verhuisde peulvruchten van de kelderkast naar de koelkast. Klanten van de Albert Heijn vinden BOON op een plek waar ze het niet verwachten: in het versschap.”

Meer informatie

www.boonbonen.nl

Bekijk ook andere items in het thema
Dit project draagt bij aan de volgende SDG's
Sustainable Development Goals
  • Afbeelding 1

  • Afbeelding 2

  • Afbeelding 3

  • Afbeelding 4