Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Cursus Business concept & Sales

  1. HAS Bedrijfsopleidingen
  2. Bedrijfsopleidingen
  3. Cursus Business concept & Sales

Hoe ontwerp je een business concept voor producten en diensten waar je klanten echt behoefte aan hebben? Hoe test je je concept? En hoe verkoop je dit vervolgens aan je klanten. Dit is in het kort waar de cursus Business concept & sales over gaat.

Deze cursus draait om jouw businessconcept. Het idee (of de ideeën) waarover je onderbuikgevoel zegt dat dit echt “iets” kan worden. In deze cursus ga je het écht aanpakken: gefundeerd uitzoeken of er business van te maken is of niet. Dat doe je onder andere met hulp van het Business Canvas Model, je waardepropositie en de zogenaamde 'Blue Ocean'-strategie.

Opzet van de cursus

Je start vanuit je idee. Tijdens een werksessie houd je dit tegen het licht bij verschillende mensen: je (potentiële) klanten, collega’s, docenten en medecursisten. Aan de hand van hun input ga je bijschaven, aanpassen en 'ondersteboven houden', waardoor een business concept ontstaat. Op een pragmatische manier breng je je business concept tot ‘leven’. Je maakt een verkoopplan, je bouwt een website of landingspagina en je bekijkt of je social media-kanalen in kunt zetten. Na die inventarisatie ga je aan de slag: content schrijven, bij klanten op bezoek, recensies ophalen en verkopen. Het doorlopen van deze stappen helpt je bij het aanscherpen van je  business concept en waardepropositie.

Dan: een lang verhaal kort. Met een Elevator Pitch leer je je verkoopverhaal te beperken tot de essentie (een minuut). Die pitch zet je in bij de Dragons’ Den: het pitchen van je concept voor professionals en ondernemers. Kun je ze overtuigen om erin te investeren?

Tijdens de cursus heb je een ervaren coach die met je meedenkt en kritische vragen stelt. Daarnaast staat een team van bedrijfskundige adviseurs voor je klaar om naar je vorderingen te kijken.

Voor wie

De cursus is ontwikkeld voor ondernemende types op MBO+/HBO-niveau die voor zichzelf, of voor hun werkgever een idee hebben voor een business concept. De brede opzet maakt het mogelijk om vanuit elke branche deel te nemen.

Docenten

De cursus wordt gegeven door HAS-docenten en ondernemers:

  • Esther Vennekens 
    Esther Vennekens heeft veel ervaring met onderwijs en coaching in combinatie met het bedrijfsleven. Met name op het gebied van innovatie, business, sales en conceptontwikkeling.

  • Peter van Gastel
    Peter van Gastel studeerde Tuinbouw in Wageningen en Management of Education in Tilburg. Na zijn studie ging hij aan de slag als Internationaal Product Manager bij Syngenta en werkte daarna nog als manager bij Agrifirm en Intratuin. Vervolgens begon Peter bij de HAS als docent en is gespecialiseerd in management, marketing en innovatie, onderwijsvernieuwing en internationalisering.

  • Peter Bouma
    Peter Bouma heeft een tuinbouw opleidingsachtergrond en werkte 25 jaar in het bedrijfsleven in diverse management functies en tevens als ondernemer. De laatste paar jaren combineerde Peter consultancy met onderwijs om vervolgens fulltime aan het werk te gaan bij HAS Hogeschool.

  • Wim Meijers 
    Wim Meijers werkt sinds 2017 met veel plezier als docent bij de opleiding Food Innovation voor creatieve vakken zoals conceptontwikkeling, visualisatie, design, fotografie, verpakkingsontwerp en marketing communicatie. Hiervoor heeft hij meer dan 20 jaar gewerkt bij Océ/Canon en als zzp-er in communicatiedesign als ontwerper, art director en creative director.

  • Jos Koenders 
    Jos Koenders studeerde onder andere bedrijfseconomie en accountancy en werkt als docent Bedrijfseconomie bij de HAS met bijzondere aandacht voor financiën, ondernemerschap en organisatiekunde. Voor zijn baan bij de HAS werkte hij als Financial Controller in het MKB en verzorgde hij adviesopdrachten in het MKB en bij de overheid.

Toelatingseisen

Er zijn geen toelatingseisen. Wel is het belangrijk dat je voor jezelf of voor je werkgever een idee hebt voor een business concept.

Cursusdagen

De cursus bestaat uit online lessen die je live volgt of op een moment dat je uitkomt. Daarnaast heb je wekelijks een voortgangsgesprek met je coach. Houd rekening met een tijdsinvestering van 10 tot 15 uur per week.

Samenvatting

Aanvangsdatum
Nader te bepalen
Duur
3 maanden
Investering
€ 955,00
excl. BTW

Prijsspecificatie

Cursusprijs
€ 895,00
excl. 21% BTW
Studiemateriaal
€ 60,00
excl. 9% BTW
Totaalprijs
€ 955,00
excl. BTW
btw-prijs
€ 193,35
Totaalprijs
€ 1.148,35
incl. BTW
Zet de stap!