1. Home
  2. Meer HAS
  3. Topprojecten
  4. Smaakbeleving en klantwaardering

Smaakbeleving en klantwaardering

Henri is een bedrijf dat koelverse soepen, sauzen en maaltijdcomponenten ontwikkelt en produceert. Zij probeert daarbij extra toevoegingen zoals smaakversterkers en conserveringsmiddelen zoveel mogelijk te vermijden. De producten die Henri ontwikkelt worden continu getest om op basis daarvan verbeteringen door te voeren. Twee studenten Food Design & Innovation deden bij Henri een bedrijfsopdracht om te kijken of het verhaal van een product invloed heeft op de waardering die consumenten bij een smaaktest geven aan dat product, in dit geval aspergesoep.

Horen waarom een product anders smaakt

“Wij doen vaak smaaktests bij consumenten”, legt Els van Olphen van Henri uit. “We willen graag weten hoe consumenten de smaak van onze producten beleven en wat daar invloed op heeft. Omdat wij geen geur-, kleur- en smaakstoffen toevoegen, maar ook bijvoorbeeld zo weinig mogelijk zout, missen consumenten soms smaak omdat ze gewend zijn aan smaakversterkers. Dit zien we terug in de resultaten van zo’n smaaktest. Maar stel dat de consumenten van tevoren horen waaróm ons product een andere smaak heeft, zou dit dan invloed hebben op de uitslag? En dit bleek te kloppen: het scheelde maar liefst een punt.”

Goede inzichten gekregen

Met deze informatie kan Henri nu verder aan de slag. “Het onderzoek heeft ons goede inzichten gegeven in hoe belangrijk het vertellen van het verhaal over je product is, zeker als dit iets anders van samenstelling is dan de consument misschien zou verwachten. Het is een bewijs dat échte smaak wordt beloond, maar dat je het wel moet vertellen.” Els kijkt positief terug op het onderzoek. “Studenten hebben een frisse blik, de begeleidende docenten de expertise en de opleiding Food Design & Innovation past qua inhoud goed bij wat wij doen. Een mooie combinatie.”