1. Home
  2. Meer HAS
  3. Topprojecten
  4. ProTake: ready for take-off

ProTake: ready for take-off

Het versterkt je spieren, is goed voor huid en haar en het geeft langdurig een verzadigd gevoel: eiwitten hebben tal van gezondheidsvoordelen. Niet verwonderlijk dus dat eiwitten – ook wel proteïnes genoemd – al jaren aan populariteit winnen. Maar hoe vertaal je die marktbehoefte naar specifieke toepassingen? Onderzoekers van HAS Kennistransfer en Bedrijfsopleidingen zochten het uit voor ProTake, een innovatief ingrediënt van gelatineproducent Rousselot.

ProTake

Rousselot is wereldwijd marktleider in gelatine en collageen. Onder het motto ‘Reaching Further Together’ investeert Rousselot veel in toegepast onderzoek. Voor een markverkenning van ProTake werd HAS Kennistransfer en Bedrijfsopleidingen ingeschakeld. ProTake is een nieuw product van Rousselot: gehydrolyseerde gelatine, verrijkt met proteïnes. ProTake bevat weinig suiker en vet en dat maakt deze bron van eiwitten geschikt voor een breed scala aan toepassingen. Maar daarin schuilt juist ook de uitdaging, want welke koers kies je als ‘the Sky the Limit’ is?

Eiwitverrijking

Aan een team junior adviseurs van HAS Kennistransfer en Bedrijfsopleidingen de uitdaging om de markt te doorgronden en een gefundeerd marketingplan te schrijven. Ze werden daarbij actief ondersteund door Harry van Delft, lector AgroFoodMarketing. Dat onderzoek heeft aangetoond dat Rousselot met ProTake de juiste weg is ingeslagen: eiwitverrijking biedt aanzienlijke marktkansen. Eiwitrijke producten passen in een gezonde, gevarieerde levensstijl. De marktbehoefte aan dit type producten is overigens niet te vangen in één doelgroep. Producten met veel proteïnes zijn populair bij onder meer creatives (openminded, idealisme, zelfontplooiing), challengers (competitief, avontuurlijk) en socializers (gezelligheid, vrijheid).
Met een doordachte marktpropositie in het achterhoofd, was het tijd voor de concrete toepassingen op productniveau. Een team afstudeerders heeft daarom eiwitrijke recepturen ontwikkeld. Binnen de productgroepen bars (repen), soups (soepen) en biscuits (koekjes) leidde dat tot onder meer een nieuw type tomatensoep én een smakelijke reep voor de snelle trek.

‘Professionele begeleiding’

Rousselot is tevreden met het resultaat. ‘Ik had al eerder samengewerkt met studenten van de HAS’, aldus Ellis Brouns, Global Marketing Manager Rousselot. ‘Dat verliep goed maar kostte me wel de nodige tijd aan begeleiding. Die rol heeft HAS Kennistransfer overgenomen en dat was voor mij ideaal. Die begeleiding is heel professioneel. De senior adviseurs zijn echte sparringpartners, ook voor mij. Al met al heeft het mij weinig tijd gekost maar hebben we toch een heel goed resultaat.’

Marktintroductie

Dat resultaat verdwijnt niet in een lade, maar vormt het vertrekpunt voor een introductieplan. De ontwikkelde recepturen van ProTake worden klaargestoomd voor de markt. Voor Rousselot is dat business-to-business, maar ook de eindgebruiker wordt niet vergeten. Brouns: ‘Door dit onderzoek kunnen wij een scherpe propositie neerzetten waarin de unieke waarde van ProTake helder over het voetlicht wordt gebracht. Dat is niet alleen goed voor onze afnemers, maar ook voor de consument.’