1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. Toekomstbestendige veehouderij in Europa

Toekomstbestendige veehouderij in Europa

Acht tweedejaars studenten van de opleiding Veehouderij hebben deelgenomen aan een internationaal project gericht op een toekomstbestendige veehouderij. Hierbij namen studenten deel uit Spanje, Portugal en uit het gastland Finland.

Na een intensieve samenwerkingsperiode tussen universiteiten uit Finland (Seamk), Portugal (Coimbra), Spanje (University of Valladolid) en HAS green academy, werd op 6 maart het project officieel gestart in Seinäjoki, Finland.

De eerste week vond plaats in Finland, waarbij studenten kennis maakten met elkaar, met het programma, colleges bijwoonden en diverse (veehouderij)bedrijven bezochten. Het tweede deel van het programma vindt online plaats, in een blended learning vorm.

Iedere week krijgen de studenten online colleges van de collega universiteiten en werken samen aan presentaties gericht op een toekomstbestendige veehouderij. Want hoewel de landen fysiek behoorlijk van elkaar verschillen, speelt er dezelfde thematiek als in Nederland. Denk aan het omgaan met een veranderend klimaat, het imago van de veehouderij, beperken van milieu-impact, w.o. stikstofreductie, bedrijfsovername e.d.

Het was enorm leerzaam, want doordat je in gesprek gaat met de studenten van andere landen zie je vele overeenkomsten, maar ook flinke verschillen tussen veehouderijsystemen.

Mathijs vertelt...

Ik ben Mathijs van Hulsen, 19 jaar, en ik zit momenteel in het tweede jaar van de opleiding Veehouderij. Samen met een groep van 8 veehouderijstudenten zijn we naar Finland geweest, daar hebben we samen met Spaanse, Portugese en Finse studenten aan een project gewerkt. Dit hebben we gedaan om de verschillende veehouderijsystemen in de vier landen te vergelijken. Hierbij heb ik geleerd dat er in heel Europa stikstofproblemen zijn, en dat de waardering voor de veehouderijsector in alle vier de landen laag is. We hebben daarom ook met elkaar besproken hoe we in de verschillende landen in contact komen met de burgers, en hoe we dit in de toekomst kunnen aanpakken.

Ik keek het meeste op tegen het feit dat we met alle studenten in een huisje zaten. Achteraf ben ik heel blij dat we met elkaar in een huisje zaten, aangezien we hierdoor veel in contact konden komen met studenten uit andere landen. Hierdoor kon je ook ’s avonds met elkaar kaarten en informatie uitwisselen over de verschillen en gelijkenissen tussen de vier landen.

Het leukste aan de reis vond ik het ontdekken van de Finse cultuur, denk hierbij aan ijszwemmen, sauna, skiën en het beleven van het studentenleven. Dit vond ik het leukste omdat je hierdoor met veel mensen in contact kwam. Ik heb er heel erg van genoten, en zou het voor geen goud willen missen. Ik raad daarom ook iedereen aan om aan zo een project mee te doen, als je de kans krijgt, aangezien je er heel veel door leert.

Rick vertelt...

Tweedejaars student Veehouderij Rick van der Zanden: “Afgelopen week heb ik met 7 andere studenten een zeer interessante reis gemaakt naar Finland. Het was enorm leerzaam, want doordat je in gesprek gaat met de andere studenten van andere landen zie je vele overeenkomsten, maar ook flinke verschillen. Zelf vond ik het interessant om te horen dat de Spanjaarden en Portugezen meestal nog kleine boerderijtjes hebben om zo hun eigen dorp te kunnen voorzien en dat staat lijnrecht op het zo optimaal mogelijk produceren zoals wij dit in Nederland doen. Naast de lessen hebben we gelukkig ook bedrijven bezocht. Een varkensbedrijf, twee koeienbedrijven waarvan eentje een bio-vergister had en een voerfabriek. Dit was gaaf, want zo zag je daadwerkelijk de praktijk in Finland.  Naast het schoolwerk hadden we gelukkig nog vrije tijd. We zijn een keer gaan ijszwemmen in water van 0 graden. Een voordeel, er zat een flink warme sauna bij waar we weer konden opwarmen. Daarnaast zijn we nog gaan skiën, maar de après-ski was minstens even belangrijk.

Bovenal was het een enorm leerzame reis, waar we nieuwe mensen hebben leren kennen en nieuwe ervaringen opgedaan. Het is een reis die ik iedereen zou aanraden, want dit vergeet je nooit meer.”

Het enthousiasme is bij alle deelnemende studenten voelbaar, waardoor we zeker het vervolg aan willen geven. Waarschijnlijk gaan wij volgend jaar als gastland fungeren!

Wat was de ervaring van onze docenten?

Als begeleidende docenten waren Ronald Sol en Ellen den Hertog van de opleiding Veehouderij mee. “Het is heel mooi om te zien dat vanuit een eerste idee uiteindelijk een eindresultaat ontstaat in de vorm van een internationale samenwerking. Dit jaar was het in de vorm van een pilot ingezet. Natuurlijk zijn er verbeterpunten, maar het enthousiasme is bij alle deelnemers voelbaar, waardoor we zeker het vervolg aan willen geven. Waarschijnlijk gaan wij volgend jaar als gastland fungeren”, aldus Ellen.

Ronald: “Het is ontzettend gaaf om de studenten te zien ontwikkelen en groeien tijdens de reis. Van het eerst vliegen tot aan presenteren voor een groep in het Engels. Soms een hele stap, en ook heel gaaf om te zien hoe welbespraakt, respectvol en enthousiast onze studenten zijn. We hebben als docenten veel complimenten gehad over het enthousiasme en betrokkenheid van deze groep “.

Sustainable Development Goals

  • Sustainable Development Goal 2: Geen honger
  • Sustainable Development Goal 3: Goede gezondheid en welzijn
  • Sustainable Development Goal 4: Kwaliteitsonderwijs
  • Sustainable Development Goal 8: Eerlijk werk en economische groei
  • Sustainable Development Goal 11: Duurzame steden en gemeenschappen
  • Sustainable Development Goal 12: Verantwoorde consumptie en productie
  • Sustainable Development Goal 13: Klimaatactie
  • Sustainable Development Goal 14: Leven in het water
  • Sustainable Development Goal 15: Leven op het land
  • Sustainable Development Goal 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken