“We zien dat jongeren zich sneller aangesproken voelen door termen als ‘aarde’ en ‘visualisatie’. Die woorden roepen direct beelden op van actuele maatschappelijke thema’s en technologie. Onderzoek bevestigt dit. Door de naam te veranderen, maken we de opleiding toegankelijker zonder concessies te doen aan de inhoud,” vertelt Wouter Thijs, hogeschooldocent bij HAS green academy.
Nieuwe naam voor geo-opleiding: Aarde, Data-analyse & Visualisatie
De hbo-opleiding Applied Geo-Information Science van HAS green academy heeft een nieuwe naam: Aarde, Data-analyse & Visualisatie. De inhoud van de opleiding blijft hetzelfde, maar de nieuwe naam sluit beter aan bij de belevingswereld van jongeren én het werkveld waarin onze afgestudeerden actief zijn.
Met deze opleiding leiden we studenten op tot geo-professionals die met data en technologie bijdragen aan oplossingen voor actuele ruimtelijke en maatschappelijke vraagstukken. Denk aan klimaatadaptatie, bodemgebruik en biodiversiteit. Studenten leren geo-data verzamelen, analyseren en visualiseren – bijvoorbeeld via kaarten, dashboards en apps – zodat besluitvorming beter onderbouwd kan worden.
Termen als ‘aarde’ en ‘visualisatie’
Door de naam te veranderen, maken we de opleiding toegankelijker zonder concessies te doen aan de inhoud.
Waarom een nieuwe naam?
De vorige naam bleek voor veel scholieren abstract en technisch. De nieuwe naam maakt direct duidelijk wat je leert en waarom dat relevant is. Daarmee verwachten we een grotere aantrekkingskracht op studiekiezers. Dat is goed nieuws voor het werkveld, dat dringend behoefte heeft aan geo-specialisten met actuele kennis van data-analyse en visualisatietechnieken.
Inhoud blijft gelijk
Het curriculum van de opleiding is al sterk afgestemd op de praktijk en sluit goed aan bij de behoeften van het werkveld. Daarom is er geen inhoudelijke wijziging doorgevoerd. De opleiding blijft studenten opleiden tot breed inzetbare professionals die bijdragen aan een duurzame en slimme leefomgeving.