Het Onderwijsnetwerk-Zuid Nederland verbindt VO- en HO-docenten van het VO en het HO met als doel om de overstap van leerlingen naar het HO te versoepelen. De samenwerking kent drie pijlers: docentprofessionalisering, curriculum ontwikkeling en studieloopbaanoriëntatie.
Het netwerk start met de lancering van vaksteunpunten in de STEM-vakken: wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en informatica, met specifieke aandacht voor studievaardigheden. In deze vaksteunpunten werken docenten, lerarenopleiders en onderzoekers samen aan scholing, ontwikkeling van leermaterialen en curriculumontwikkeling, zowel binnen het VO als het HO. Specifieke aandacht is er voor de ondervertegenwoordigde groepen bij de stemvakken, zoals meisjes en leerlingen met een migratie-achtergrond. Via onderzoek wordt de impact van de maatregelen gemonitord.
Aantrekkelijker voor iedereen
“We starten in het netwerk juist met de aansluiting in de bètavakken. Ik vind het belangrijk dat iedereen kan zien dat een technische vervolgopleiding niet alleen voor jongens is, of voor wie een 8 voor wiskunde heeft”, zegt Ines Lopez Arteaga, Dean Onderwijs van de TU/e en hoogleraar werktuigbouwkunde. “Door beter samen te werken met scholen en bijvoorbeeld ook workshops aan te bieden voor leerlingen, maken we techniek toegankelijker en aantrekkelijker voor iedereen.”
“We werken vanuit de vraag van leerlingen, leraren en VO-scholen. Zo sluiten we zo goed mogelijk aan bij hun behoeften”, vult Ella Hueting aan, directeur van het netwerk.