1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. Ruim 1500 bezoekers 10e editie HAS Food Experience 2018

Ruim 1500 bezoekers 10e editie HAS Food Experience 2018

Op dinsdag 30 januari 2018 opende HAS Hogeschool voor de 10e keer haar deuren voor de HAS Food Experience. Tijdens deze 10e editie presenteerden 4e-jaars HAS-studenten hun innovaties die oplossingen bieden voor Today’s Food Challenges. De HAS Food Experience is een must-visit voor alle professionals werkzaam in de food- en agrowereld! Een dag vol inspiratie, interactie en foodbeleving. Ruim 1500 mensen bezochten de HAS Food Experience. De nieuwe Bossche burgemeester Jack Mikkers reikte aan het einde van de middag de publieksprijs uit.

200 HAS-studenten

Ruim 200 HAS-studenten van de beide vestigingen van HAS Hogeschool in Den Bosch en Venlo tonen hun afstudeerproject in het food- of agrodomein, uiteenlopend van innovatieve foodconcepten tot visies over de toekomst van food, van reststroomreductie tot proceskundige validaties, van kwaliteitsprojecten tot nieuwe verpakkingsmogelijkheden en van nieuwe producten en marktbenaderingen tot start-up foodondernemers.

Programma

7 opleidingen zijn met foodgerelateerde projecten uit het afstudeerjaar te zien: Food Innovation, Voedingsmiddelentechnologie, International Food & Agribusiness, Bedrijfskunde en agri-foodbusiness, Milieukunde, Tuinbouw en akkerbouw en Dier- en veehouderij.

De expositie van afstudeerwerk is verdeeld over 6 categorieën:

  • Circular challenge: Projecten inspelend op afvalreductie, duurzaamheid, hergebruik grondstoffen en circulaire economie.
  • Technology challenge: Projecten gebruikmakend van nieuwe en bestaande technologie, procestechnologische aanpassen, technologische applicaties van ingrediënten.
  • Consumer challenge: Hoe te communiceren met consumenten, consumentfrustraties en –verleidingen (op de winkelvloer).
  • Smart challenge: Projecten met handige en slimme oplossingen voor vergroting (gebruiks) gemak, functionele oplossingen.
  • Health challenge: Projecten inspelend gezond eetpatroon, gezondheids-bevorderende producten en ingrediënten, eiwittransitie.
  • Startup challenge: Projecten en/of ondernemers die hun business willen starten en/of opschalen.

FoodManShip Awards

Ieder jaar worden aan het einde van de HAS Food Experience de FoodManShip Awards uitgereikt. FoodManShip staat voor de unieke combinatie van creativiteit, ondernemerschap en food know-how, waarmee studenten zich kunnen onderscheiden in de markt. De winnaars worden geselecteerd door een vakjury aangevoerd door verschillende lectoren van HAS Hogeschool. En er wordt een publieksprijs uitgereikt aan de favoriet van de bezoekers. Gedurende de HAS Food Experience kunnen bezoekers stemmen op één van de vele projecten.

Speciale FoodmanShip Award in het kader van 10 jarig jubileum

Omdat de HAS Food Experience dit jaar voor de 10e keer gehouden wordt, reikte de organisatie een speciale FoodManShip Award uit aan een alumnus die volgens de jury het meest impactvolle project van de afgelopen 10 jaar HAS Food Experience heeft ontwikkeld. Deze prijs gaat naar Boon Food Concepts van Michael Luesink. Boon is een concept waarmee hij het eten van bonen van Nederlandse bodem weer populair wil maken. Hij won op de Food Experience van 2014 een FoodManShip Award.

Alle prijzen op een rij:

Circular challenge:

Dubbele winnaar:

  • Yeasterday van Nora Ridder: Yeasterday-the no-waste bakery bakt op een duurzame manier lekker en ambachtelijk brood van gefermenteerd afgekeurd fruit.
  • Tastful Pea Protein Applications van EIise van der Laan, Lynn Martens, Sjanien Groenenboom en Saskia Horde: veganistische likeur en schuimzoenen van erwteneiwit die een bijdrage leveren aan de eiwittransitie.

De Circular challenge is mede mogelijk gemaakt door Rabobank en AgriFood Capital.

Technology challenge:

  • Savourollz van Hannerieke Huijben, Andrea Koolen en Manon van Lith: een heerlijk en gezond tussendoortje op basis van kapsel met een hartige spread.

De Technology challenge is mede mogelijk gemaakt door Rabobank Foundation en Royal Smilde.

Consumer challenge:

  • Smaak Vermaak van Candice van Loon: Smaak Vermaak is een verbindend borrelhapje. Het verhelpt stiltes en ongemakkelijke tijdens een (eerste) date met verrassende smaken en uitdagende vragen.

De Consumer challenge is mede mogelijk gemaakt door Foodmakers.

Smart challenge:

  • pizZO van Iris Alting: pizZo is de ultieme gemaks-verpakking voor premium diepvriespizza’s, die in één handeling te openen is, in de oven kan en afwasvrij is.

De Smart challenge is mede mogelijk gemaakt door Hessing Super Vers en Hutten Catering.

Health challenge:

  • The Breakfast Chef van Maud Kennis: een snel, vers, verrassend en voedzaam ontbijt uit een speciaal ontworpen automaat.

De Health challenge is mede mogelijk gemaakt door Albert Heijn.

Startup challenge:

  • City Light Hops van Ramon Verheggen: een urban hop farm die jaarrond verse hop levert voor de beste biertjes.

De Startup challenge is mede mogelijk gemaakt door Appèl en Ondernemerslift+.

Publieksprijs:

  • Hartstikke Gruun Groentebeleg van Chantal van der Noordt: makkelijk én gezond broodbeleg met maar liefst 97% groente.

HAS Experience Prijs 10 jaar:

Meest impactvolle concept van 10 jaar HAS Food Experience

  • Boon Food Concepts van Michael Luesink