1. Home
  2. Meer HAS
  3. Nieuws
  4. Consumer Behaviour Lab

HAS green academy en Bamboo Brands lanceren Consumer Behaviour Lab

Bamboo Brands en HAS green academy lanceren het Consumer Behaviour Lab (CBL). Het CBL ontwikkelt betrouwbare voorspellingsmethoden die voedselkeuzegedrag meten in plaats van intenties van consumenten. Het CBL ondersteunt hiermee start-ups en scale-ups in hun innovatieprocessen. Dit vergroot het potentieel marktsucces van foodconcepten en dringt voedselverspilling terug.

Consumer Behaviour Lab

Daarnaast voorziet het CBL studenten in het hbo-onderwijs van relevante praktijkervaring in voedselinnovatie en onderzoekmethoden. Een eerste dienst is nu beschikbaar: de Discovery Assessment. De ontwikkeling van het CBL komt voort uit de tweejarige samenwerking tussen Bamboo Brands en het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy. Het overbruggen van de zogenaamde ‘intention-behaviour gap’ is een gezamenlijke interesse.  

Meten tijdens keuzemoment en -plek

Lector Antien Zuidberg van HAS green academy: "In het onderwijs zijn klassieke interviews en enquêtes standaard: deze vragen naar de intentie van mensen, op een ander moment en plaats dan wanneer zij hun daadwerkelijke keuze maken. Bij gezonde en duurzame innovaties ligt de intentie vaak ver af van het werkelijke gedrag. We verleggen daarom onze focus van methoden die intentie meten naar methoden die menselijk gedrag op de keuzemoment en -plek meten.”

Het CBL ontwikkelt betrouwbare methoden om dit verschil te begrijpen en te overbruggen. Het uiteindelijke doel is om innovatieprocessen van foodbedrijven effectiever, efficiënter en daarmee ook duurzamer te maken. Het falen van voedselinnovaties heeft namelijk grote impact op startende ondernemers én op voedselverspilling.

Impact op voedselverspilling

“Onderzoek wijst uit dat 95% van de producten van foodstart-ups na een jaar faalt”, zegt Theo Toering van Bamboo Brands. “Dat betekent dat veel energie, tijd, geld, water, verpakkingen én voedsel verspild wordt. De impact van het innovatieproces op voedselverspilling is enorm: maar liefst 9% van alle voedselverspilling komt voort uit innovaties (www.fao.org). Wij geloven dat het innovatieproces effectiever en efficiënter kan, met minder voedselverspilling als resultaat.”

Discovery Assessment als eerste dienst van CBL

Afgelopen jaar ontwikkelden de HAS en Bamboo Brands een eerste dienst: de Discovery Assessment. Met deze dienst test je foodconcepten - voordat ze geïntroduceerd zijn in de supermarkt of in horeca - op de gewenste verkooplocatie. Nadat de koper zijn keuze heeft gemaakt, wordt de persoon bevraagd over diens koopkeuze en of het nieuwe concept een goed alternatief is.

Theo geeft aan: “Een interessant alternatief voor de zogenoemde ‘mom-test’. Veel ondernemers vragen mensen uit hun omgeving naar hun mening en die geven graag positieve feedback.” Antien vult aan: ”De reactie van een onbevooroordeelde consument die het foodconcept vergelijkt met zijn eigen favorieten kan hard aankomen, maar is een eerlijkere feedback en een betere voorspeller van gedrag.” De Discovery Assessment is vanaf nu beschikbaar voor start-ups en scale-ups in food.

Financiële ondersteuning

Het CBL werkt samen met ontwikkelmaatschappijen zoals LIOF en financieringspartijen zoals de coöperatieve Rabobank om diensten als de Discovery Assessment zo goed mogelijk beschikbaar te maken. Elma Mieras-van Hijum, directeur Coöperatieve Rabobank: “Deze samenwerking tussen Bamboo Brands en HAS green academy is een mooi voorbeeld van hoe nieuwe en innovatieve concepten worden ingezet voor een bijdrage aan de voedseltransitie. Een waardevolle ondersteuning voor start-ups  en scale-ups, die hen helpt hiermee duurzamer en toekomstbestendiger te worden. Aan deze ontwikkeling draagt Rabobank graag een steentje bij.”

Nieuwsgierig geworden?

Heb je interesse in de Discovery assessment of andere mogelijkheden vanuit het CBL? Op deze website vind je meer informatie en kun je het contactformulier invullen.

Ook kun je terecht bij Theo Toering van Bamboo Brands. We staan klaar om met jou de mogelijkheden te verkennen!